Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

(2) Umím derivovat, ale intimitě jsem se učil z porna

Druhá ze série filozofických úvah zaměřených na lidské tělo, mysl i duši, na organismy rostlinné i živočišné říše, na přírodu a její propojení v jednotu, které tvoří svými zákonitostmi celý vesmír a jíž jsme všichni součástí.

Milý (ne)vzdělaný čtenáři,

 

ono oslovení není mou snahou si hned v prvních slovech vylít svou vnitřní frustraci či tě jakkoliv kategorizovat. Spolu s nadpisem článku je to jen uvedení do děje, který bude následovat. Řeč je o vzdělávacím systému naší ctěné republiky, lépe řečeno o její povinné 9-leté části. Vzhledem k tomu, že již teď cítím, jaké myšlenky se mi derou na povrch, mohu předeslat, že půjde spíše o jakési vyjádření lítosti nad aktuálním stavem doplněné o kritiku, a to snad místy i tu konstruktivní.

Začněme se k jádru edukačního problému prokousávat od konce. Na čem je založen lidský život dospěláka? Jaká je jeho cesta a co za nástrahy na něj čekají? V čem takový život spočívá? Zkusím se prozatím vyhnout menšinovým a alternativním přístupům, protože, ač jsem mnohými fascinován a inspirován, společnost jako celek aktuálně není připravena je přijmout a začlenit do svých vzorců a mechanik. Běžného člověka mezi pondělkem a pátkem čeká každodenní osmihodinová pracovní směna, osmihodinový úsek volnočasového vyžití a osmihodinový spánek. V pracovní době je nejvyšší prioritou plnit přání a požadavky zaměstnavatele, ve volnočasovém vyžití se člověk oddává společenským a rodinným interakcím či individuálním aktivitám. No a spánek? Ten by měl efektivně sloužit k plnohodnotné mentální a fyzické regeneraci po dni uplynulém a přípravě na den následující. Obecně by se tedy dalo říct, že ve dni běžného člověka nacházíme faktory sociální (interakce s rodinou, partnerem/partnerkou, se známými, spolupracovníky, ale i lidmi dosud nepoznanými), ekonomické (jakákoliv práce s financemi vlastními či cizími), systémové (co od nás očekává zavedený systém, v kterém všichni žijeme, co nám umožňuje a co nám naopak zakazuje), fyzické (práce s vlastním tělem, jak jej při jednotlivých aktivitách využíváme a co vše s ním můžeme dokázat), mentální/racionální (práce s vlastní myslí a využívání jejího potenciálu v různých situacích), emocionální (jakým způsobem se projevují aspekty vnější, důsledek činnosti druhých, a vnitřní, výsledek působení naší mysli a těla, na naše emoce, prožitky). Je toho pochopitelně mnohem více a souvislosti jsou daleko komplexnější, ale pro naše principiální potřeby to bude stačit takto „stručně“.

A tady konečně může přijít ona slibovaná hana vzdělávacího systému, hip, hip, hurá.

Copak není hlavním úkolem vzdělávacího systému připravit mladého člověka na život, který jej s velkou pravděpodobností čeká? Naučit jej poznat své schopnosti, své limity, ukázat mu, jak s tím vším efektivně pracovat ke spokojenosti jeho vlastní ale i jeho okolí. Neměl by úspěšný absolvent povinné školní docházky umět účinně využívat svou mysl a své tělo, pracovat se svými emocemi, být láskyplným, naslouchavým, empatickým partnerem/partnerkou, rodičem či potomkem, pokorným zaměstnancem či zaměstnavatelem, soucitným a nápomocným cizincem, ale ze všeho nejvíce šťastným a soběstačným jedincem? A co taková finanční gramotnost, stravovací návyky, schopnost kvalitní regenerace a rekonvalescence? V neposlední řadě kdy byla vedena snaha k naučení se hlubšímu sebepoznání k plnému využití vlastního potenciálu pro všeobecné dobro?

Býval jsem nedobrovolným premiantem ve většině stádiích své akademické cesty a za svůj největší úspěch považuji to, že jsem většinu nabiflovaných věcí ze své hlavy konečně vypustil. A popravdě? Je mi nepopsatelně lépe. Kdy naposledy se tě na ulici někdo zeptal na letopočet bitvy u Lipan nebo chemické názvosloví organických součenin? Jak jsi obstál, když na tebe vybafnul strážník Policie ČR zpoza křoví a chtěl po tobě vypočítat gravitační konstantu pro Neptun? A co zaměstnavatel, když se tě onehdá ptal na rozmnožování trepky? Nebo spočívala jedna z namátkových kontrol tvých profesních podřízených ve výpočtu hodnoty tangens 60°?

V České republice se rozvodovost pohybuje okolo 50 %, každá šestá žena má zkušenost s domácím násilím, 20 % lidí pravidelně užívá antidepresiva, přes 70 % mužů a 50 % žen trpí obezitou, 36 % lidí je závislých na nikotinu, 17 % konzumuje denně nebo obden alkohol. Přesto je český vzdělávací systém zaměřen především na znalost tisícileté evropské historie, chemické reakce a názvosloví, členění těla a vývojové stádium živočichů, s kterými se patrně v životě nikdy nesetkáme, nebo operace s komplexními čísly.

Společnost se posouvá raketovým tempem a všude je toho tolik, že nepokládám za moudré tvrdit, že nic z výše uvedeného by nemělo být předáváno mladším generacím. Ale ruku na srdce, celých 9 let povinné školní docházky a žák není o nic kompetentnější při vedení vlastního života, pobytu v tomto systémovém prostředí, vztahu k sobě samému, ale i k dalším blízkým a cizím lidem, nenaučil se laskavějšímu či pokornějšímu přístupu. Negativní myšlenky se i nadále hromadí, to ústí v nepříjemné emoce, což vede ke kompenzačním a „záplatovacím“ mechanismům, jako konzumace nezdravého jídla, alkoholu, užívání antidepresiv, nikotinu, drog, nadměrné vyhledávání a uspokojování sexuality či vybíjení vzniklé frustrace na okolí.

Neshledávám příčinu problému v samotných učitelích či ředitelích škol. Vidím zásadní nedostatek v „architektech“ vzdělávacího systému a školních osnov, v jejich zaslepenosti, laxním přístupu, zkostnatělosti a pravděpodobně i v tom, že i oni vzešli z tohoto nezdravého edukačního systému, z kterého se vyváže jen pár šťastlivců.

Za Marie Terezie bylo zavedení povinné školní docházky požehnáním a obrovským přispěním k rozvoji jedinců, ale i rozkvětu společnosti jako celku. Dnes už je to jen smutným lpěním na přežitých stereotypech, ukázkou úpadku mechanismu předávání znalostí a zkušeností či nesmyslnou kategorizací žáků na dobré a špatné na základě testování jejich schopností plnit absurdity.

Před nedávnem jsem narazil na článek o plánovaném zavádění výuky „wellbeingu“ (ten výraz jen mlčky přejděme, někdo si zkrátka jen neuvědomil, že se to ve školních osnovách či mediích dá označit i vhodnějším, a hlavně českým ekvivalentem…) ve školách. Za mě konečně nějaká změna k lepšímu, ale buďme alespoň v začátcích realisté. Může vás naučit kopat do míče někdo, kdo se v životě nesetkal s fotbalem? Školské osnovy přicházejí „tam shora“, kolik skutečných protagonistů „wellbeingu“ se tam nachází? A kolik je těch, budoucích vyučujících takového předmětu, co zákonitostem „wellbeingu“ podřídili svůj vlastní život a skutečně mu rozumí? A co když se nakonec ukáže, že pro skutečný „wellbeing“ by bylo na místě vyškrtat ze školních osnov celou řadu nesmyslných požadavků?

Je vůbec v moci systému přijít s revolučním řešením, pro které zároveň není podpora široké veřejnosti? Ve finále jsme jakousi součástí tohoto systému všichni, každý jedním dílkem skládačky, a my všichni se podílíme na tvorbě, přijetí či konstruktivních změnách, proto k tomu všemu v prvé řadě sami přistupujme s pokorou a vírou v transformaci správným směrem. Nespoléhejme na vzdělávací systém, že nám poskytne vše potřebné pro úspěšný, naplňující, ale hlavně radostný život. Naše společnost se nachází v informačním věku, kde je znalostí několikanásobně více, než dokáže jedinec pojmout, a díky internetu je má každý na dosah. Uvědomme si, že ve své podstatě je naším nejdůležitějším obydlím naše tělo, tvůrčím aparátem pak naše mysl (a pro duchovně smýšlející jakýmsi základním stavebním kamenem našeho života duše) s tím, že naše emoce jsou jen přirozeným důsledkem stavu těchto elementů. Co smysluplnějšího a efektivnějšího bychom mohli pro svůj radostný a naplňující život udělat než naučit se zacházet s tím, čím jsme byli obdařeni?

 

 

„Zajímavý paradox lidského ega: člověk pramálo rozumí principu života, o co tady vlastně jde a kam by to vše mělo směřovat. Přesto je s prachbídným porozuměním sebe samého prvotřídním kritikem okolního světa.“ - Vernead

Autor: Adam Verner | pátek 7.10.2022 13:45 | karma článku: 8,52 | přečteno: 437x
  • Další články autora

Adam Verner

(3) Chybovat je nezbytné, tak proč společensky nepřijatelné?

Třetí ze série filozofických úvah zaměřených na lidské tělo, mysl i duši, na organismy rostlinné i živočišné říše, na přírodu a její propojení v jednotu, které tvoří svými zákonitostmi celý vesmír a jíž jsme všichni součástí.

14.10.2022 v 9:15 | Karma: 5,14 | Přečteno: 153x | Diskuse| Společnost

Adam Verner

(1) Bylo nebylo...

První ze série filozofických úvah zaměřených na lidské tělo, mysl i duši, na organismy rostlinné i živočišné říše, na přírodu a její propojení v jednotu, které tvoří svými zákonitostmi celý vesmír a jíž jsme všichni součástí.

6.10.2022 v 15:11 | Karma: 6,04 | Přečteno: 249x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 3
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 279x
propagátor sebepoznání a sebezdokonalení v oblasti těla, mysli a duše, terapie a pomoci, sportu a jógy, technologií a inovací, environmentalismu a ekologie, idealismu a vzdělání;

kritik konzumismu, egoismu, alibismu, povrchnosti

Seznam rubrik